lördag 13 juni 2015

Veckans fototriss-Tema-Något nytt

Denna veckas fototriss har temat något nytt. Ja det enda som hänt här som är något nytt för mig är väl att en av mina palettbladsblommor inte klarade sig efter en omplantering. Och givetvis min absoluta favorit också då. En helt mörkt purpurfärgad. Den var så vacker. Inte verkar den så lätt att få tag på heller. Så i ett desperat försök att få tag på den igen så har jag nu börjat samla på alla möjliga palettblads blommor.


Två av mina gamla palettblad. Den helt purpurfärgade saknas dock då jag inte har något foto på den.
 

Ett nytillskott som jag fick till skänks av min mormor.
 

Ännu ett nytillskott som jag också fick till skänks av en grannes mamma.


Och det allra senaste tillskottet.
 


12 kommentarer:

  1. Förstår att du saknar den färgstarka. Även om de nya är fina så saknas just färgrikedomen. Hoppas du hittar en snart :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog saknar jag min favoritblomma alltid. Har jag tur kanske den rätta blomman finns hos min moster då hon just sått några frön. :D

      Radera
  2. Fina bilder på något nytt. Ja den färgglada är ju favoriten, har haft ett gäng såna innan sista katten lekte trädgårdsmästare och kanifflade de flesta blommorna jag hade

    SvaraRadera
    Svar
    1. haha ååå stackare. Jag är så glad att ingen av mina katter har varit trädgårdsmästare. :)

      Radera
  3. Kjært barn har mange navn, sies det: Min mor kalte den blomsten for "Ola i sola". Men palettblad er nok et mer "alment" navn. Ta godt vare på den - den er ikke lett å få tag på! Kari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja dom har nog många namn. Jag har även hört att dom kallas nässelblad. Det är verkligen svårt att få tag på verkar det som. :(

      Radera
  4. Halloj!
    Vilken fin samling du har hoppas att du får tag på favoriten :O)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack. Jaaa jag kommer nog försöka skaffa mig så många palettblad som möjligt i hopp om att få tag på den rätta. :D

      Radera
  5. Har nog aldrig tänkt på att det finns så många varianter! :) Du har en fin samling! Hoppas du hittar favoriten snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste inte att det fanns så många olika varianter heller. :D

      Radera
  6. Har du kollat fröfirmornas utbud?
    Rolig triss, och visst är det härligt med växter där bladen är det väsentliga.
    Berit E

    SvaraRadera
  7. Mycket nytt blev det :D

    SvaraRadera