söndag 10 november 2013

Veckans triss-Tema-Min stad

I denna veckas fototriss skulle vi fota något från orten där vi bor. Men för att trixa till det lite så skulle vi även försöka ha en röd tråd så det blev ett tema i ett tema.
Eftersom att Söderhamn är känd för att vara parkernas stad så valde jag parktemat. Det finns ju också lite konstverk på sina håll här i stan och några av dom råkar just stå i parkerna.
Så här är mina bidrag.


Strykjärnsparken med statyn Maj och Neptunus.


Rådhusparken med Nathan Söderblom.


Jazzparken (tidigare Apoteksparken).
Denna park är en hyllning till jazzmusikern Jan Johansson och hela parken är ett konstverk.
Fast personligen anser jag att det ser ut som en landningsplatta för ufon....

24 kommentarer:

  1. I vissa städer känner man verkligen att det är parkerna som gör den goda atmosfären :)

    SvaraRadera
  2. Fint triss du gjort. Jag har inte kommit på något än för vädret sabbade rubbet för mig, grrr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stackare. :( Önskar verkligen att det blir bättre väder åt dig imorgon så du kan hinna ut och fixa en liten triss du med.

      Radera
  3. Undrar lite över varför det heter Strykjärnsparken och jag kan hålla med om den sista bilden, inte var det så vackert med den stora vita cirkeln. Men en fin triss blev det. :)
    http://www.kerstinsfoto.se/?p=8317

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo den heter Strykjärnsparken därför att den är formad som ett strykjärn. Det syns tyvärr inte på bilden och det är svårt att se i dagsläget också då dom har förändrat parken en smula. Om du däremot går in på dom här länkarna (som jag hoppas ska fungera) Så kan man se hur parken såg ut från början.

      http://www.dibis.se/index.php?a=sp&term=strykj%C3%83%C2%A4rnsparken&phrase=0&item=57037&pos=20&plimit=20

      http://www.dibis.se/index.php?a=sp&term=strykj%C3%83%C2%A4rnsparken&phrase=0&item=78150&pos=11&plimit=20

      http://www.dibis.se/index.php?a=sp&term=strykj%C3%83%C2%A4rnsparken&phrase=0&item=78269&pos=10&plimit=20

      Radera
  4. Svar
    1. Ni skulle se parkerna på sommaren. :) Då är det väldigt vackert.

      Radera
  5. Vackert ! Intressanta detaljer.

    http://nukkekotinukke.blogspot.fi/2013/11/fototriss-min-ort-i-osterbotten.html

    SvaraRadera
  6. Beautiful photos of your city!
    Greetings, RW & SK

    SvaraRadera
  7. Vilka vackra motiv du valt, kan nästan ingenting om Söderhamn. Tack för att du delade med dig av det fina :0)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan inte så mycket om Söderhamn jag heller egentligen. :D

      Radera
  8. Fina parker! städernas lungor.
    http://axartist.blogspot.se/2013/11/fototriss-tema-min-by.html
    AX

    SvaraRadera
  9. Fina parker du bjuder oss till =)

    SvaraRadera
  10. Det var en fint genomförd triss från din hemmahorisont. Snyggt,

    SvaraRadera
  11. Så vackra bilder! Är det den Neptunus som ingår i solsystemet där Globen är solen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket. Jo det är Neptunus som ingår i det här projektet Sweden Solar System.
      Nån gång ska jag fara runt överallt och fota alla dom här planeterna har jag tänkt.

      Radera