söndag 24 november 2013

Veckans triss-Tema-Minnen

Denna veckas fototriss har temat minnen. Jag valde ett minne från 11/8-2013.
Den dagen regnade och åskade det precis hela dagen och resultatet blev rejäla översvämningar lite här och där i Söderhamn.


Värst drabbat blev nog Vågbro där vattnet nådde ca 2 m och många husägare där fick sina källare och tomter helt vattenfyllda. Det här är parkeringen vid Vågbrolivs. 


Vid blinkysena i Vågbro nådde vattnet  väldigt högt upp.


Vägen ute på koloniområdet regnade sönder vid bäcken och det blev ett litet niagarafall.


10 kommentarer:

  1. Det var väldigt vad regn det kom! Marken hann väl inte med att svälja allt det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag minns inte hur mycket regn som föll under den dagen men just i Vågbro så var det en bäck som svämmade över ganska snabbt. Och folk som bor på Bergbacken blev också väldigt drabbade av samma bäck. Traktorer fick gräva upp vattengator så hela området såg ut som en enda krigszon. Och två huslängor blev evakuerade ganska omgående för alla lägenheterna måste renoveras. Dom som bodde i dom två husen har än i dag inte fått flytta tillbaka. Och det lär nog dröja innan dom får flytta hem igen.

      Radera
  2. Ja, snacka om minne, sånt glömmer man inte. Mina kusiner o kusinbarn finns just i Söderhamn och Vallvik. Pappa var från Ljusne. Fick se bilder på f.b. de lagt in. Så det blev en fin triss.

    Ha en bra vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nog är det här ett minne allt. Jag har då aldrig i hela mitt liv varit med om nåt liknande kan jag säga. Hoppas dina kusiner och kusinbarn klarade sig ifrån översvämningen relatvit bra.

      Radera
  3. Himmel vilket vatten. Snyggt trissat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man blev helt chockad när ma såg förödelsen. Jag tror att Vågbrolivs har öppnat rätt nyligen igen efter katastrofen.

      Radera
  4. Vatten är inte att leka med har jag förstått.
    Ha en fin vecka
    kram Meta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det kan ha en väldig kraft det.
      Ha en fin vecka du med. Kram kram!

      Radera
  5. Ja, det var ju ett minne av vad naturen kan ställa till med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här är ju både positiva och negativa minnen. För jäses vad barnen hade roligt i vattenmassorna. :) Men ack så många som blev drabbade och fick materiella skador för hutlösa belopp.

      Radera